در سالهای اخیر، شرکتهای حملونقل آنلاین تغییرات بزرگی در نحوه ارائه خدمات جابجایی به وجود آوردهاند. با این حال، تصویب لایحهای جدید ممکن است مسیر این پیشرفتها را متوقف کند و شرایطی را برای بازگشت به دوران پر از پیچیدگی، موازیکاری و ضربه به اقتصاد دیجیتالی کشور فراهم آورد. آیا این تصمیم هوشمندانه است یا بازگشت به عقب؟
چالش اصلی: صدور مجوز شهری
بر اساس مفاد این لایحه، شرکتهای تاکسی اینترنتی باید مجوز فعالیت خود را به طور جداگانه از هر شهرداری در محدوده شهری دریافت کنند. اگر تا پیش از این اتحادیه کشوری مسئول صدور مجوز بود، اکنون با این تغییر، شهرداریها به عنوان متولیان جدید به میدان خواهند آمد. چنین سازوکار محلی میتواند دچار سلیقهگرایی شود و مشکلات قابل توجهی را برای شرکتهای ملی ایجاد کند.
«ما در ۴۰۰ شهر فعال هستیم و گرفتن مجوز از ۴۰۰ شهرداری مختلف یک عقبگرد تمامعیار است.»
محمد خلج، مدیرعامل اسنپ
تحلیل تاثیرگذاری این سامانه جدید
لایحه جدید همچنین راهاندازی سامانهای جدید برای گردآوری اطلاعات سفرها را مطرح کرده است. این سامانه، که توسط وزارت کشور مدیریت خواهد شد، اطلاعاتی همچون زمان سفر، مسافت پیموده شده و کرایه سفر را ثبت میکند. منتقدان بر این باورند که این پیشنهاد نه تنها تکرار سیستم فعلی است، بلکه بار مالی و بوروکراسی اضافی را به شرکتها تحمیل میکند.
«سامانه جدید نه تنها باعث سردرگمی کسبوکارها میشود بلکه در تضاد با سیاستهای دولت در تسهیل مجوزدهی است.»
محمد خلج، مدیرعامل اسنپ
ضررهای مالی مضاعف به شرکتها
یکی از موضوعات جنجالی این لایحه، دریافت عوارض ترافیک از شرکتهای آنلاین است. این درحالی است که شرکتها پیشتر مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت میکنند که بخشی از آن به شهرداریها اختصاص مییابد. اضافه شدن این عوارض میتواند باعث پرداخت مالیات دوگانه و افزایش هزینههای عملیاتی شرکتها شود.
یکی از تبصرههای لایحه به دریافت عوارض پلکانی اشاره کرده که برای مدیریت ترافیک توسط شهرداریها دریافت خواهد شد. شرکتهایی مثل اسنپ و تپسی به عنوان نمونههای پیشرو در این حوزه، معتقدند که این تغییرات تنها باعث کاهش انگیزه سرمایهگذاری در این زمینه میشود.
بازگشت به دوران امضاهای طلایی؛ آیا اقتصاد دیجیتالی ایران با خطر مواجه است؟
این لایحه سوالات زیادی درباره هدف اصلی از تغییر ساختار نظارتی ایجاد کرده است. آیا این تغییر تنها برای ایجاد کنترل محلی بر روی این شرکتها است یا هدفی بزرگتر همچون افزایش سهم شهرداریها در اقتصاد دیجیتال دنبال میشود؟ به نظر میرسد که این مقررات نه تنها نوآوری را مختل میکند، بلکه باعث ایجاد موانع اقتصادی جدی برای کسبوکارهای فعال در این حوزه خواهد شد.
اندیشیدن به آینده
با تصویب این لایحه، سوالاتی درباره مسیر آینده صنعت حملونقل هوشمند مطرح شده است. آیا این مسیر به نفع کاربران این سیستمها است یا به نفع نهادهای محلی؟ آیا تصمیمسازان به طور کامل بازخوردهای فعالان این صنعت را در نظر گرفتهاند؟
نظر شما درباره لایحه جدید چیست؟ آیا موافق تفکیک محلی برای نظارت بر تاکسیهای آنلاین هستید یا معتقدید که چنین تغییراتی تنها باعث ایجاد چالشهای بیشتر خواهد شد؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و در بحث شرکت کنید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم!
دیدگاه ها