کنفرانس توسعهدهندگان بازی (GDC) امسال شاهد رویدادی عجیب و تأملبرانگیز بود. نسخه جدید بازی Life is Strange با نام Double Exposure توانست جایزهی مهم Social Impact را از آن خود کند، اما هیچ نمایندهای برای دریافت جایزه حاضر نشد. این اتفاق زنجیرهای از حوادث را بازگو میکند که وضعیت دشوار شرکت Deck Nine Games را نشان میدهد.
بازگشت مکس کالفیلد و قدرتهای جادویی جدید
بازی Life is Strange: Double Exposure، که در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۴ (۸ آبان) منتشر شد، داستان شخصیت محبوب مکس کالفیلد را پس از یک دهه بازگو میکند. هانا تله بار دیگر به ایفای نقش این شخصیت پرداخت، اما اینبار مکس مجموعهای متفاوت از مهارتها و قدرتهای جادویی در اختیار داشت. این بازی مورد تحسین گسترده منتقدان قرار گرفت و بهسرعت در دل عاشقان بازی جا باز کرد.
چالشهای Deck Nine Games در سال ۲۰۲۴
سال ۲۰۲۴ برای Deck Nine Games سالی پر از دشواری بود. این شرکت مجبور به کاهش نیروی انسانی خود شد و هفتهها پس از عرضه بازی Double Exposure، دور دیگری از تعدیل نیرو را اعلام کرد. تعطیلی گسترده استودیوها و لغو پروژههای مختلف در صنعت بازی بسیاری از توسعهدهندگان را با مشکلات مشابه مواجه کرده بود.
“هیچکس حتی نمیدانست که ما در این دسته نامزد شدهایم.” وی ادامه داد: “ما برنده شدیم، اما هیچکس آنجا نبود چون همه اخراج شده بودند.”
– الیزابت بالو، طراح داستان Double Exposure
بیخبری تلخ در روز مراسم
اگرچه گروهی از کارکنان Deck Nine Games در مراسم GDC حضور داشتند، اما آنها اطلاعی از نامزدی خود نداشتند. گفته میشود تیم این شرکت توانست جایزه را در همان روز دریافت کند. سرنوشت Double Exposure اگرچه نوید ادامه داستان را میدهد، اما شرایط دشوار Deck Nine Games تصویر روشنی از آینده ارائه نمیکند.
نتیجهگیری
حاشیههای مراسم امسال GDC نشان داد که حتی موفقیتی بزرگ مانند برنده شدن یک جایزهی معتبر نمیتواند بر مشکلات عمیق و ساختاری در صنعت بازی غلبه کند. داستان تلخ Deck Nine Games و وقایع پیرامون آن گواهی بر چالشهایی است که صنعت بازیهای ویدیویی در سالهای اخیر با آن روبرو شده است.
دیدگاه ها