ممنوعیت گوشی‌های هوشمند در مدارس؛ گامی به سوی آموزش متمرکز و سلامت روانی

smartphone ban-student focus-mental health-education policy-French schools

در سال‌های اخیر، استفاده از تکنولوژی در مدارس به یکی از موضوعات اصلی بحث‌برانگیز میان سیاست‌گذاران و متخصصان آموزشی تبدیل شده است. در این میان، فرانسه با گام‌های پیشگامانه‌ای، تلاش کرده است تا برای نوجوانان محیطی متمرکزتر و سالم‌تر فراهم کند. محدودیت استفاده از گوشی‌های هوشمند در مدارس، به عنوان یک اقدام استراتژیک، حالا به سطح جدیدی رسیده است.

ممنوعیت گوشی‌های هوشمند در فرانسه؛ از سیاست‌های اولیه تا اجرای گسترده

ابتکار ممنوعیت استفاده از گوشی‌های هوشمند در مدارس فرانسه از سال ۲۰۱۸ آغاز شد. با اجرای ممنوعیت اولیه، مدارسی که در سطح ابتدایی و متوسطه فعالیت داشتند ملزم به تنظیم قواعد سختگیرانه‌تری شدند. حالا، بر اساس گزارش گاردین، این کشور سیاست‌های خود را تقویت کرده و دانش‌آموزان باید گوشی‌های خود را در قفسه‌های مشخص یا کیف‌های مخصوص قرار دهند تا تمرکز آن‌ها بر یادگیری افزایش یابد.

«در زمانی که استفاده از صفحه‌نمایش‌ها به دلیل پیامدهای مضر آن به‌شدت زیر سؤال رفته، اقدام دولت برای سلامت روان و موفقیت تحصیلی فرزندان‌مان ضروری است.»

– الیزابت بورن، نخست‌وزیر پیشین و وزیر آموزش فرانسه

تحلیل تأثیرات؛ چرا ممنوعیت استفاده از گوشی‌های هوشمند مؤثر است؟

تحقیقات علمی و تجربیات عملی نشان داده‌اند که استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمند ممکن است منجر به کاهش تمرکز، افزایش اضطراب و کاهش تعاملات اجتماعی در میان دانش‌آموزان شود. ممنوعیت استفاده از ابزارهای دیجیتال در ساعات مدرسه می‌تواند فرصتی ارزشمند برای اصلاح الگوی آموزشی و بهبود سلامت روانی و جسمی کودکان ایجاد کند.

در گزارشی که در سال ۲۰۲۴ تهیه شده، متخصصان مغز و اعصاب و روان‌پزشکان بر لزوم محدودسازی زمان استفاده از گوشی، براساس سن کودکان تأکید کرده و پیشنهاد کرده‌اند کودکان زیر ۱۳ سال از گوشی‌های هوشمند استفاده نکنند.

نگاهی به اقدامات مشابه در سایر نقاط جهان

فرانسه تنها کشوری نیست که گامی در این مسیر برداشته است. در بریتانیا، دولت در سال ۲۰۲۴ طرحی برای محدود کردن استفاده از گوشی‌های هوشمند در محیط‌های آموزشی ارائه کرد. ایالات متحده نیز از طریق فرمانداران ایالت‌هایی همچون نیویورک و کالیفرنیا، حمایت گسترده‌ای از این نوع محدودیت‌ها داشته و بررسی‌هایی درباره اجرای سیاست‌های مشابه در حال انجام است.

در سایر کشورها نیز، مدارس با چالش‌هایی مشابه روبرو شده‌اند. بسیاری از متخصصان، اجرای سیاست‌هایی از این دست را به عنوان گامی عملی برای کاهش اختلالات رفتاری و افزایش کیفیت یادگیری می‌دانند.

مکانیسم‌های اجرایی و چالش‌های پیش‌رو

یکی از جنبه‌های کلیدی اجرای سیاست ممنوعیت گوشی‌های هوشمند، تنظیم فرآیندهای سازماندهی‌شده است. به عنوان مثال، مشخص‌کردن قفسه‌های خاص یا نحوه جلوگیری از تخلف‌های احتمالی، چالش‌های اجرایی محسوب می‌شوند. برخی از والدین و دانش‌آموزان ممکن است به این سیاست‌ها مقاومت نشان دهند، اما آموزش مداوم درباره فواید این اقدام می‌تواند به مدیریت چالش‌ها کمک کند.

همچنین، فناوری‌های جدیدی همچون نرم‌افزارهای مانیتورینگ می‌توانند ضمن حفظ اصول حریم خصوصی، به کمک مدارس در اعمال این سیاست بیایند.

افق پیش‌رو؛ نگاه به آینده در مسیر آموزش مؤثر

اگرچه انتقادات و چالش‌هایی پیرامون تصمیم‌گیری‌های اخیر وجود دارد، اما نتایج اولیه در فرانسه نشان می‌دهد که محدودیت استفاده از گوشی‌های هوشمند تأثیرات مثبتی مانند بهبود نمرات درسی و افزایش تعاملات اجتماعی را به دنبال داشته است. این اقدام می‌تواند الگویی برای سایر کشورها باشد تا ضمن حفظ خلاقیت، نسل جدیدی از دانش‌آموزان با تمرکز بالا و سلامت روانی بهتر تربیت شوند.

نکات پایانی

ممنوعیت استفاده از گوشی‌های هوشمند در مدارس گامی بزرگ اما ضروری برای بهبود محیط‌های آموزشی است. سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان وابسته به تصمیمات بزرگ‌تری است که امروز گرفته می‌شوند. آیا ممنوع‌شدن گوشی‌های هوشمند می‌تواند آغازگر موجی جدید در آموزش جهانی باشد؟

نظر شما چیست؟ آیا اعمال چنین سیاست‌هایی در سایر کشورها نیز کارآمد خواهد بود؟ لطفاً نظرات و دیدگاه‌های خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

مطلب رو دوست داشتی؟

نظرت راجع به مطلب چیه؟

اشتراک گذاری این مطلب

دیدگاه ها

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *