سیستم رانندگی خودران تسلا که از فناوری پیشرفتهاش به عنوان آینده حملونقل یاد میشود، با چالشی غیرمنتظره و عجیب روبهرو شد؛ یک دیوار نقاشیشده! این اتفاق دوباره سوالاتی جدی درباره ایمنی و اتکای کامل به سیستمهای هوش مصنوعی در رانندگی پیش آورده است.
چالش سیستم خودران: دیوار نقاشیشده و خطای مرگبار
در یک آزمایش توسط مارک روبر، یوتیوبر معروف و مهندس سابق ناسا، تسلا مدل Y در برابر دیواری که بهگونهای رنگآمیزی شده بود تا ادامه مسیر جاده را شبیهسازی کند، فریب خورد. تسلا که تنها به سیستم بینایی مبتنی بر دوربین برای تحلیل محیط متکی است، نتوانست این خطا را تشخیص دهد و بدون کاهش سرعت با دیوار برخورد کرد. این در حالی بود که خودروی لکسوس مجهز به حسگر LiDAR بهدرستی مانع را شناسایی و متوقف شد.
رقابت بین فناوریها: دوربین در برابر LiDAR
این آزمایش نهتنها محدودیتهای بینایی مبتنی بر دوربین را آشکار ساخت، بلکه اهمیت بالای LiDAR در خودروهای خودران را نشان داد. سیستم LiDAR که توانایی درک عمق و محیط به صورت سهبعدی را دارد، در شرایط محیطی چالشبرانگیز، مانند دود و باران مصنوعی، عملکرد بهتری نسبت به تسلا داشت. هرچند تسلا ادعا میکند که ترکیب دوربین و هوش مصنوعی میتواند سطح بینایی انسانی را شبیهسازی کند، اما چالشهای واقعی هنوز این ادعا را زیر سوال بردهاند.
“پیشرفت در فناوری خودران فقط با ترکیب حسگرهای پیشرفته ممکن است، چرا که نبود دقت کافی میتواند جان انسانها را به خطر بیندازد.”
– مارک روبر
آیندهای پر از سوال
اتکای صرف به دوربین در سیستمهای خودران، تاکنون ضعفهایی جدی در ایمنی به همراه داشته است. تصادفات پیشین و این بررسی جدید، نشان میدهد که دستیابی به یک سیستم رانندگی خودران کاملاً قابلاعتماد تنها با استفاده از یک فناوری ممکن نیست. بحثها درباره بهترین رویکردها، چه استفاده ترکیبی از دوربین، LiDAR و رادار، چه توسعه الگوریتمهای هوش مصنوعی پیشرفتهتر، ادامه دارد.
نتیجهگیری
تسلا با فناوری پیشرفتهاش، امیدها و چالشهای زیادی را به همراه داشته است. هرچند تجربه نشان داده که رانندگی خودران به ترکیبی از حسگرها و فناوریهای مختلف نیاز دارد. این حادثه نشان میدهد که مسیر تسلا به سمت رانندگی تماماً خودکار، پیچیده و چالشبرانگیز است. برای تضمین اعتماد عمومی و ایمنی، رفع این نقاط ضعف ضروری است.
دیدگاه ها